Grattis Urban
Precis innan semestrarna slog till på alvar blev ytterligare en sjöflygare klar. Grattis Urban Joelsson för godkänd uppflygning till SEPS och tack Christer och Christer för väl genomförd utbildning.
Precis innan semestrarna slog till på alvar blev ytterligare en sjöflygare klar. Grattis Urban Joelsson för godkänd uppflygning till SEPS och tack Christer och Christer för väl genomförd utbildning.
Näst intill alla sjöflygare är män i medelåldern eller kanske lite äldre. Därför är det extra roligt att idag kunna gratulera Sanna Hedin för godkänd uppflygning till sjöbehörighet. Inte bara har vi fått en ny sjöflygare utan en ung kvinnlig sådan vilket är sällsynt. Hoppas Sanna kan inspirera fler kvinnliga piloter att prova på sjöflyg.
Nedan Sanna flankerad av två lika glada flyglärare, Christer Leinehed och Christer Lundholm.
Johan Litens landar efter en med beröm godkänd uppflygning för sjöbehörighet. I högersits denna gång Mats Engman från Transportstyrelsen. Grattis till en ny dimension av flygande. Vem står på tur?
Äntligen! Efter en ovanligt lång period av noggranna inspektioner där näst intill varje plåt, skruv och nit i flygmaskinen kontrollerats enligt tillverkarens krav är säsongen igång på allvar. SE-LVP lämnade vintervilan 13 Maj och guppar nu vid bryggan i Hägernäs. Fyra elever är redan igång och samtliga har gjort sina första pass på flottörer. En i övrigt åldrande skara sjöflygare kan också glädja sig åt en föryngring, som dessutom är kvinna.
Det finns hopp för sjöflygandet i Sverige.
Reglerna angående förlängning av gällande sjöbehörighet eller återupptagande av förfallen sjöbehörighet har förändrats per Oktober 2013. Numera kan man som innehavare av gällande sjöbehörighet antingen göra en s.k förlängning eller en PC.
Har man en behörighet som förfallit måste den återupptas och för detta vänder man sig till en flygskola. Ett gott råd är att verifiera antalet flygtimmar samt datum för senaste PC för att slippa överraskningar.
Christer Leinehed reder ut begreppen här.
Som pilot inom det s.k. allmänflyget har man lärt sig att aldrig ta något för givet. Själv har jag varit med om Tullinge flygplats nedläggning vilket följdes av Barkarby flygplats nedläggning och nu har turen kommit till Bromma flygplats. Nej då, det finns inga planer på att lägga ner Bromma, tvärtom “The Capital of Scandinavia” behöver en stor flygplats ett stenkast från riksdagshuset, men tyvärr gäller det inte det för alla flygslag, det har man bestämt. Därför åkte det sista småflyget iväg förra veckan utan returpass för nu ska här byggas så att fler och större trafikflygplan och business jets kan starta och landa, det är i alla fall arrendatorn Swedavias vision. Vart småflyget tar vägen är inte Swedavias huvudvärk trots att det statliga bolaget har monopolställning i regionen avseende flygplatsdrift. Taxiflyg, firmaflyg, skolflyg, affärsflygpooler och flygklubbar som inte har råd med direktörsjets till kostnaden 25miljoner och mer återfinns nu i bästa fall i Västerås eller Nyköping om dom inte redan gått i konkurs. Nu delar Stockholm jumboplats med Albaniens huvudstad Tirana avseende tillgänglighet för det lätta flyget. I Oslo, Köpenhamn och Helsingfors är läget annorlunda så Stockholms självutnämnda titel låter obefogad.
En liten tröst i eländet är att ännu så länge är sjöflyget lyckligt skonat och erbjuder en naturlig frihet i utövandet. Med goda grannar i Hägernäs, ett fungerande kommunsamarbete och privat finansierade investeringar i sjöflyghamnen ser vi fram mot en ny flygsäsong. Vem kunde tro att Stockholms närmaste plats för allmänflyget skulle bli i Täby kommun i Hägernäs.
DC-3:an Daisy är en verklig Veteran. Flygplanet har deltagit i andra världskriget, hjälpt till att bygga upp inrikesflyget åt SAS, tjänat väl i Linjeflyg, Försvaret samt därefter hos Flygande Veteraner där den opererat från Bromma i många år. Flygplanet DC-3 har opererat från Bromma sedan 1937.
Men nu är det slut. Efter 30 års närvaro på flygplatsen är det nu dags för Flygande Veteraner att avveckla sin verksamhet på Bromma. Skälet stavas Swedavia och Malmö Aviation som tydligen inte anser att en DC-3 passar in i deras bild av nya Bromma Flygplats. Vad som kommer hända med föreningen Flygande Veteraner eller Daisy är för närvarande oklart. En tillfällig uppställningsplats är Västerås där allmänflyget är välkommet. Värt att poängtera att den flygplatsen inte ägs av Swedavia, och tur är väl det.
Mer om Flygande veteraner och Daisy finns här.
Statliga Swedavia tar likt en cancer långsamt död på allmänflyget på Bromma flygplats, och nu har turen kommit till affärsflygpolen Stockholms Flygklubb. Efter 77 år vräks flygklubben från Bromma Flygplats och ett stort antal piloter och flygplan blir hemlösa. Flygklubben är tyvärr inte den första, eller sista, utan ambulansflyg, flygskolor, flygverkstäder och många andra aktörer har och kommer gå samma öde till mötes.
Med hjälp av skattepengar och Stockholms kommuns goda minne är det nu fritt fram för Swedavia att verkställa sina planer om att bygga Arlandas fjärde bana på Bromma. En nödvändighet menar man för att kunna öka antalet flygrörelser och för att kunna ta emot större flygmaskiner och fler passagerare. Detta trots att Trafikverket i sin rapport (2013-107) anser att det inte är rationellt sett ur samhällets perspektiv att expandera den reguljära trafiken på Bromma flygplats. Det handlar således inte om samhällsnytta utan att Swedavia och aktörer som Malmö Aviation vill tjäna mer pengar.
Mer om detta och hur Swedavia med Torborg Chetkovich i ledningen agerat i frågan kan man läsa hos Aopa och hos Stockholms Flygklubb.