Som pilot inom det s.k. allmänflyget har man lärt sig att aldrig ta något för givet. Själv har jag varit med om Tullinge flygplats nedläggning vilket följdes av Barkarby flygplats nedläggning och nu har turen kommit till Bromma flygplats. Nej då, det finns inga planer på att lägga ner Bromma, tvärtom “The Capital of Scandinavia” behöver en stor flygplats ett stenkast från riksdagshuset, men tyvärr gäller det inte det för alla flygslag, det har man bestämt. Därför åkte det sista småflyget iväg förra veckan utan returpass för nu ska här byggas så att fler och större trafikflygplan och business jets kan starta och landa, det är i alla fall arrendatorn Swedavias vision. Vart småflyget tar vägen är inte Swedavias huvudvärk trots att det statliga bolaget har monopolställning i regionen avseende flygplatsdrift. Taxiflyg, firmaflyg, skolflyg, affärsflygpooler och flygklubbar som inte har råd med direktörsjets till kostnaden 25miljoner och mer återfinns nu i bästa fall i Västerås eller Nyköping om dom inte redan gått i konkurs. Nu delar Stockholm jumboplats med Albaniens huvudstad Tirana avseende tillgänglighet för det lätta flyget. I Oslo, Köpenhamn och Helsingfors är läget annorlunda så Stockholms självutnämnda titel låter obefogad.
En liten tröst i eländet är att ännu så länge är sjöflyget lyckligt skonat och erbjuder en naturlig frihet i utövandet. Med goda grannar i Hägernäs, ett fungerande kommunsamarbete och privat finansierade investeringar i sjöflyghamnen ser vi fram mot en ny flygsäsong. Vem kunde tro att Stockholms närmaste plats för allmänflyget skulle bli i Täby kommun i Hägernäs.